Tisztelt Óvónõ!
Kérdésem az iskolakezdéssel kapcsolatos. Milyen jogköre van a nevelési tanácsadónak az iskolaérettség megállapításál: a szakvélemény tanács értékû, vagy megfellebbezhetetlen döntés? Van-e joga a szülõnek visszatartani testileg fejletlen (16 kg, 102 cm) és szociálisan éretlen gyermekét, ha a nevelési tanácsadó az értelmi képességei és születési dátuma (1998. december) miatt a másik két tényezõt nem kezeli kellõ súllyal, és beiskolázásra alkalmasnak nyilvánítja a gyermeket? Sajnos estig napköziben kell majd maradnia, és meggyõzõdésem szerint egyidõs társainál kevésbé terhelhetõ fizikailag és lelkileg a fáradékony, kis teherbírású gyermekem. Óvodánkban helyhiánnyal küzdenek, az az érzésem, hogy ez nem szakmai, hanem gazdasági kérdés az óvoda és a nevelési tanácsadó részérõl. Kié a végsõ döntés?
Tisztelettel: Edina
Válasz:
Kedves Edina!
Az iskolaérettség megállapításánál valóban számos feltételnek kell megfelelnie a gyermeknek. Nem lehet figyelmen kívül hagyni az értelmi képességek vizsgálata mellett a csemete szociális érettségét, testi fejlettségét sem. Fizikális vonatkozásban az a gyermek tekinthetõ iskolaérettnek, akinek testmagassága eléri legalább a 110 cm-t, súlya a 18-20 kg-ot, mellkas térfogata pedig kilégzéskor 55 cm. Ezen adatok az iránymutatók a testi fejlettség megítélésénél, így az Ön aggodalma, úgy hiszem, jogos. Nagy problémát vethet fel, ha a gyermek, - gyenge fizikuma következtében, - pl. nem bírja el a csöppet sem könnyû iskolatáskát. Ez többek között különbözõ gerincproblémákat, betegségeket okozhat.
Szociális és értelmi vonatkozásban viszont, úgy hiszem, leghelyesebb, ha mindannyian elfogadjuk a Nevelési Tanácsadó szakvéleményét. Mivel gyermeke iskolaérettségének megítélése csöppet sem egyértelmû, így javaslom, hogy szülõi döntésjoga gyakorlása elõtt üljön le az óvónõkkel egy alapos, minden aggályos kérdésre kitérõ beszélgetésre. Mondja el kételyeit, véleményét, ugyanakkor hallgassa meg és alaposan rágja át a pedagógusok észrevételeit is. Úgy gondolom, helyes és felelõsségteljes döntést csak úgy lehet hozni adott esetben, ha az érvek és ellenérvek egymás mellé sorakoztatásával közös nevezõre jut szülõ és pedagógus egyaránt.