Levélírónk 5 éves kisfia nem szeret rajzolni, ezért szülei és az óvónõk igyekeznek minél többet "rajzoltatni". A gyermek emiatt egyre kevésbé kedveli ezt a tevékenységet, mit lehet tenni?
Kedves Óvónõ!
Kisfiam 5 éves, középsõs. Ha megkérem, hogy rajzoljon valamit, általában csak "firkál" persze õ elmeséli mi van a rajzon. Ha leülünk ketten rajzolni, ami azt jelenti, hogy én rajzolok neki valamit, pl. embert, házat stb. azt szépen lemásolja. Rajzolni, színezni nagyon nem szeret, de gyurmázni, festeni stb.igen. Amúgy könnyen tanul verseket, ügyesen végez "matematikai mûveleteket".
Itthon és az óvodában sokat "rajzoltatjuk", de úgy veszem észre, ezzel még jobban megutáltatjuk vele a rajzolást. Az óvónõktõl szinte minden nap hallom, hogy nagyon el van maradva a rajzolásban, sokat kell rajzonia. Mit tegyek?
Köszönettel: Ani
Válasz:
Kedves Ani!
Ön ráérzett a megoldásra: nem csak a szó szoros értelmében vett rajzoltatással ügyesedik a gyermek finommozgása, fejlõdik a kéz koordinációja, de más egyéb barkács tevékenységekkel is. Pl: ragasztás, vágás, gyûrés, tépés, hajtogatás, gyurmázás és még sorolhatnám. Ha pedig kimondottan rajzoltatni szeretné, arra játékosan, indirekt módon gyönyörûen motiválhatók a gyermekek. Pl: ha szereti az autókat, akkor csináljunk gyufaskatulyákból kicsi járgányokat, majd egy óriási fehér kartonra rajzoljuk meg az utakat, zebrát, készítsünk közlekedési lámpát, fákat, stb. Ezek megrajzolása, színezése, ragasztása természetesen elsõsorban a fiúcska feladata lesz, de minden bizonnyal szívesen végzi majd e munkát. Ha kedveli a katonásdit, akkor az elõbbihez hasonló módon készíthetnek papír katonákat, ill. kartonból egy hatalmas várat. A lehetõségek tárháza végtelen, némi fantáziával tökéletesen ki lehet használni azokat.
Talán segíthet ebben még "Játékos suliváró" c. iskola elõkészítõ kiadványom is, melyben szintén sokféle játékos megoldást találhat a kézügyesség fejlesztésére. A könyvet oldalunkon megrendelheti.