Ildikó nehéz helyzetben van, hiszen több érv szól kislánya iskolakezdése mellett, ám az óvónõk mégis elbizonytalanították. Mi tévõ legyen?
Tisztelt Óvónõ!
Kislányom január végén töltötte be 6. életévét. Szeptemberben még azt gondoltam, maradunk egy évet oviban, van rá lehetõségünk, ez az általános trend, sok a 7, 7 1/2 éves az iskolákban, mi miért kezdenénk elõbb?
Aztán az év folyamán kislányom egyre többször kérdezett az iskoláról, a barátnõi közül is mindenki elmegy, ráadásul rengeteget fejlõdött: nagyon jól számol, érdeklik a betûk, lekötik a feladatlapok stb. Az óvónénik szerint maradnia kellene, szociális éretlenségre hivatkozva. Bár amikor ennek részletesebb kifejtését kértem tõlük, nem igazán tudtak konkrétan válaszolni. Valójában a kislányom csendes, szemlélõdõ típus, de a saját körén belül igenis meghatározó egyéniség. Csak az óvónénik elkönyvelték õt "Kicsinek", és mivel magas a csoportlétszám az én, egyébként jó magaviseletû kislányommal nem volt gondjuk, nem nagy hangú, hát nem is ismerték meg eléggé. Mivel a véleményünk között ellentét volt, elvittem Nev.Tan-ba, ahol egyéni és csoportos vizsgálatot is végeztek, majd azt javasolták, hogy kezdje meg szeptemberben iskolai tanulmányait. Visszahúzodottságát személyiségével magyarázzák, nem szorongó, értelmi képességeivel minden rendben. Logopédushoz járunk, mert néhány hangja még nincs a helyén, de õ szerinte ez szeptemberbe helyrehozható, és az õ véleménye szerint is mehetne iskolába.
Az általunk kinézett lehetséges tanítónéni kéttannyelvû ált.iskolában tanít, és német foglalkozásokat tart az oviban, ahová az én lányom is jár. Szerinte is kicsit csendes, de feloldódott a csoportjában, vállalkozik, egyedül is mer szerepelni, a többiekkel együtt pedig lelkesen mondja, amit kell. Igazság szerint az óvónõk kivételével mindenki azt mondja, hogy menjen iskolába. De kérdem én, õk látták 3 évig minden nap, létezik, hogy ennyire félreismerték?
A másik oldalról az a kis logopédiai lemaradás lehet-e nagy hátrány a kéttannyelvûben? Ill. jót tesz-e, ha pont ilyen iskolába íratom, amikor még az is kérdéses, hogy kezdjen-e egyáltalán iskolát?
Nagyon szépen kérem, segítsen az õszinte véleményével!
Lehet, hogy csak egy túl féltõ anyuka vagyok, de szeretnék olyan döntést hozni, amely a legjobb a gyermekemnek.
Ráadásul 3 hét múlva be kell íratnom...
Elõre is köszönettel:
Ildikó
Válasz:
Kedves Ildikó!
Nehéz helyzet, amiben most vannak: gyermeke a szakértõi vélemények szerint iskolaérett, ám az óvónõk mást mondanak. Mivel a Nevelési Tanácsadó egyértelmûen megállapította az iskolaérettséget, és a logopédus sem látja akadályát a suli elkezdésének, így indokoltnak tartanám az õszi iskolakezdést.
A gátlásos, szerényebb, visszahúzódóbb magatartás sok gyermeknek a személyiségébõl fakad és nem várható, hogy a korábban befelé forduló gyermek egyetlen év alatt extrovertálttá válik. Egyszerûen azért, mert õ nem ilyen, ám ez nem feltétlenül baj. Gondolja át alaposan és õszintén adjon választ önmagának az alábbi kérdésre:
Az otthon, ill. baráti gyerektársaságban megszokottnál jóval félénkebb, visszahúzódóbb gyermeke az óvodában? Szokott játéktevékenységeket kezdeményezni, egyéni ötletekkel bátran elõrukkolni óvodai közegben is? Ha egyénileg kell szerepelni (akár ünnepségeken), nem tapasztalható nála túlzott félénkség, félszegség?
Ha egyértelmûen megnyugtató válaszok fogalmazódtak meg Önben, akkor véleményem szerint nincs ok különösebb aggodalomra, hiszen Önnél jobban senki sem ismeri gyermekét. A logopédus szerint a beszéd terén tapasztalható lemaradás szeptemberig szintre hozható, így ez sem lehet akadálya az õszi sulikezdésnek.
A leendõ tanító néni, a gyermeket ismervén, szintén nem látja akadályát sem az iskolakezdésnek, sem a kéttannyelvû intézménybe történõ iratkozásnak. Nem utolsó sorban pedig õ az az ember, akit már ismer és kellõ bizalommal fogad majd kislánya az iskolában is. Ez pedig egy szerényebb, kissé gátlásosabb gyermek számára aranyat ér.
Remélem, hogy a fentiek átgondolásával sikerül közelebb vinnem Önt a megoldáshoz, ám a döntés az Ön kezében van.
Elõbbiek mellett szeretettel ajánlom figyelmébe az általam összeállított és egyebek mellett iskola elõkészítést célzó könyvemet is tartalmazó termékcsomagot, mellyel tovább erõsítheti gyermeke önbizalmát és a sulikezdés iránti motiváltságát. Megrendelheti a fenti linkre kattintva.