Levélírónkat aggasztja, hogy gyermekeivel minden jel szerint keveset foglalkoznak az óvónõk, "keveset tanulnak" az óvodában.
Kedves óvonõ!
Nekem hármas ikreim vannak és 6 évesek voltak februárba.Az óvonõ most mondta,hogy azAnnának alapvetõ hiányosságai vannak a Tomás nem tud játszani a Gergõ pedig lehet,hogy hiperaktiv.Most fogunk majd menni iskola érettségi vizsgálatra. Engem csak az bánt,hogy három éve odajárunk és semmit nem mondott csak azt,hogy az óviba játékra való nevelés folyik.A Gergõnél már egy éve kérdezgetem, hogy nem hiperaktiv-e a gyerek õ csak azt mondta,hogy eleven a másik kettöröl nem is beszélt.Ebben az évben 3 feladatot készitettek a gyerekek és talán 2verset tanultak.Azt szeretném kérdezni,hogy más oviban is igy folyik a nevelés vagy aki iskolába megy arra egy kicsit jobban oda kéne figyelni és foglalkozni vele vagy ez is a szülõre hárul? Válszát elõre is köszönöm.
Válasz:
Kedves Levélíró!
Az óvodai nevelõmunka egészébe komplex módon épül bele a tanulási folyamat. Nem biztos, hogy egy vers tanulása csak úgy valósulhat meg, hogy "na, gyerekek, akkor most szõnyegre leülni és nagyon figyelni!" Ehelyett egy spontán rajzolgatás során éppúgy elõkerülhet az említett vers, mint egy játék, kirándulás ... stb. során. Elõbbiek miatt szinte képtelenség lenne kívülállóként pontosan nyomon követni, szám szerint hány verset ismertek meg a gyerekek x idõ alatt vagy hány "feladatot" oldottak meg. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy nem csak a köznapi értelemben vett feladatlapozás során tanulhat az óvodás, hanem ugyanez a feladat játékba ágyazva, sokkal érdekesebb formában is terítékre kerülhet. Konkrét példával: A gyerekek leülnek és a feladatlapon összekötik az összetartozó ruhadarabok képét. Ugyanezen fejlesztõértékkel bír pl. egy szerepjáték során a baba szekrényének rendbe rakása, ruhácskáinak (zokni, kesztyû, stb.) összepárosítása. Utóbbi fejlesztõjáték hatása a kívülálló számára kevésbé látványos, de attól még ugyanolyan hasznos. Elõbbiek mellett az iskolai életre való felkészülés jegyében természetesen én is fontosnak tartom, hogy "iskolásabb" módon is foglalkozzanak a gyerekekkel, ám mindemellett nem szabad elfelejteni az ezzel párhuzamosan futó játékos fejlesztés tényét sem.
Jó szívvel ajánlom figyelmébe "Játékos suliváró" c. könyvemet, melyben játékos fejlesztõ feladatok garmadát találhatja. Ezzel otthon Ön is segítheti gyermekei iskolára való felkészülését, a kiadványt megrendelheti oldalunkon!
Az iskolaérettségi szint felmérése tanév elején szokott történni, melynek során az óvónõ megállapítja, milyen területek igényelnek nagyobb figyelmet a további fejlesztés tekintetében. Ezt követi a több hónapos fejlesztõmunka, és tavasz elején egy újabb szintfelmérés. Ha ez nem ad egyértelmû eredményt, a Nevelési Tanácsadó szakvéleményét kell kérni. Javaslom, hogy Ön is éljen ezzel a lehetõséggel, hogy egyértelmûvé váljon gyermekeinek fejlettségi szintje.