Kata úgy látja, hogy 4 éves gyermeke már most „kenterbe veri“ a jelenlegi nagycsoportosokat, így elhatározta, hogy kérvényezni fogja a mielõbbi iskolakezdést. Az iskolaérettségrõl objektíven...
Tisztelt Óvónõ!
Kisfiam jelenleg kis-középsõs,de mivel kiemelkedõ értelmi képességgel bír,és a kiscsoportos év végi jellemzése alapján is kenterbe veri a nagycsoportosokat,ezért szakember tanácsára kérvényezni fogom,hogy jövõre már nagycsoportos lehessen és 2013-ban éppen 6 évesen megkezdhesse az általános iskolát.Kérdésem az lenne,hogy hogyan keressek Neki való iskolát,talán túl korainak tûnhet a kérdés,de szinte mindenhol van elõkészítõ amire jelentkezni kell,és mivel nem átlagos képességû a kisfiam,muszáj a legjobb helyet megtalálnom.Ön szerint jót teszek azzal,ha nem hagyom tovább oviban?Egyébként gyakorló oviba és vegyes csoportba jár,fejlesztõ pedagógusok vannak Vele,de így is azt látni,hogy kevés már Neki.Csak attól félek,hogy 6 évesen rossz lesz Neki a 7 esetleg 8 éves elsõsök között,hiszen az a divat manapság,hogy visszatartják oviba a gyerekeket.Hogyan kezdjek neki a sulikeresésnek?Ha nem a kerületünkben találok az Õ értelmi képességeinek való iskolát ahol boldog is lehet(ha egyáltalán létezik ilyen)kitehetem az utazás okozta fáradalmaknak a Kisfiam? Egyszóval elég tanácstalan vagyok. Hogyan induljak le? Minden tanácsát hálásan köszönöm.
Üdvözlettel: Kata
Válasz:
Kedves Kata!
Az iskolaérettség megítélése nem csak értelmi képességek, de szociális és testi vonatkozásában is döntõ jelentõségû. Mielõtt messzemenõ következtetéseket vonna le kisfia fejlettségével kapcsolatban, mindenképpen tanácsos lenne a Nevelési Tanácsadó szakértõi véleményét, vizsgálatát is kérni ezt illetõen. Ott minden aspektusból megvizsgálják az iskolaérettséget, és bizonyossá válik, hogy kisfia mely területen mutat kiemelkedõ teljesítményt, mibõl igényel esetleg további fejlesztést.
Az eredményes iskolakezdéshez elengedhetetlenül fontos a reális önértékelés kialakulása, így különösen fontos, hogy Ön szülõként is kellõ objektivitással álljon a kérdéshez. Ehhez is nagy segítséget adhat a Nevelési Tanácsadó szakértõi véleménye.
Az iskolaválasztásnál hasznos olyan szempontot elõtérbe helyezni, mint például a családban uralkodó nevelõi légkör és az intézmény szellemiségének összhangja. (Pl: egy liberális nevelõi légkörben felcseperedett gyermeknek kifejezetten kárára válhat egy szigorú, „kemény“ iskola választása.) A túl messze található suli sem jó, ha emiatt túl korán kell kelnie és sok utazgatással jár a megközelítése. Hasznos lehet továbbá az olvasástanítás módját is figyelembe venni, jómagam a szótagoló olvasásra esküszöm. Sok egyéb szempont is van, amit érdemes mérlegre tenni az iskolaválasztásnál, de remélem, a fentiekkel sikerült ehhez vezérfonalat adnom.