Eszter 5 éves kislánya hamarosan elkezdi az iskolát ( a külföldi szokásoknak megfelelõen), az erre való felkészüléssel kapcsolatban felmerült benne néhány kérdés.
Kedves ovo neni,
Remelem levelem jo egeszsegben talalja ont es csaladjat. Isabel lanyom ot eves lett a mult heten (el sem hiszem). Leir mindent amit az ember lebetuz neki, szepen rajzol most mar szabad kezzel, enekel, az olvasassal kuzdunk egyedul. Az uj ovonenijet szereti, es ez az ovi ahova jar 100%-ban bevalt.
Ket kerdesem lenne az iskolaba menetellel kapcsolatban (errefele nincs mese, aki betolti az otodik evet Szeptember 30-ig, az nagyon keves kiveteltol eltekintve szeptembertol iskolaba megy (vagy a szulo birosag ele)). Isabel szeretne menni (tavaly osszel epp az volt a baj hogy meg nem mehetett), es ket aggalyom van:
1. A gyerek nem birja a "tomeget"; nagyob kozossegben visszahuzodik vagy beidegesedik, erzekei tulterhelodnek. Ilyen volt mar bebinek is. Hogy lehetne ezt fejleszteni? Az ovono is eszrevette, es bar csak 12 gyerek van a csoportban, Isat mindig a foglalkozasra negyes csoportba ulteti hogy jobban tudjon teljesiteni es ne zizzenjen be a kis feje. Az iskolaban viszont 20 fos osztalyok lesznek, es ahogy a szomszed harom gyerek elso evet kovetem, nem igazan foglalkoznak a lelkivilagukkal. Nem akarom hogy a gyerekemet hisztisnek konyveljek el, pedig ha nem figyelnek oda hogy mikor lesz tele a kis feje a sok emberrel, kiabalassal, nyuzsgessel es nem tudjuk megtanitani azt hogyan kell kezelni, az lesz.
2. Az olvasasi gondot nem szeretnem ha allandositanank, de szeretnem ha a gyerek megtanulna "hagyomanyosan" olvasni, azaz a betufelismeresen alapulva ossze tudjon olvasni betuket es szavakat alkosson. Errefele szokepekkel tikkasztanak es egyatalan nem magyarazzak a gyereknek hogy mitol lesz abbol szo. Megkeverem en Isabelt ha megprobalom neki elmagyarazni hogyan kell olvasni? Egyetertek a szokepek hasznossagaval az angol nyelv olyan reszeinel ahol meg kell tanulni vizualisan hougy milyen kombinaciok hogy kepeznek ragokat vagy szovegeket. De az esetek 90%-ban a szokep csak memoriajatek es nem fejleszti a gyerek olvasokepesseget. Arrol nem beszelve, hogy a magyar nyelvu szovegekben egyatalan nem fog neki segiteni. (Azt elmondanam hogy a kindergardenes haverjai 100 szokepebol 50 folott felismer, viszont ha az ujsagban keresi kedvenc tvmusorat, goze nincs mit keressen - Strawberry nincs a szokepek kozott)
Ebben a ket kerdesben szeretnem ha tudna tampontot nyujtani nekem.
Koszonettel elore is, Muranyi Eszter, Suffolk, VA.
Válasz:
Kedves Eszter!
Nagyon örülök, hogy újra és újra megtisztel bizalmával, s folyamatosan hírt kapok Isáról is.
Kérdéseivel kapcsolatban:
- a tömeggel járó nyüzsgés és hangzavar sok embert feszült idegállapotba hoz, ezzel nincs egyedül Isabel. Valóban hasznos lehet, ha apró lépésekben, fokozatosan próbálják hozzászoktatni ehhez a kislányt. Kérje ebben egyrészt az óvó nénik segítségét (egyre nagyobb létszámú csoportfoglakozásokba igyekezzenek bevonni), másrészt Ön is keressen olyan óvodán kívüli szakköröket, játszóházakat, stb., ahol kissé nagyobb csoportlétszámban foglalkoznak a kicsikkel. Ha fokozatosan, tapintatosan próbálják bevezetni a magasabb létszámú közösségekbe, remélhetõleg rendezõdni fog a probléma.
- véleményem szerint nem árt azzal a kislánynak, ha a szóképes olvasás tanulása mellett bevezeti a betûzés rejtelmeibe is.
Én is minden jót kívánok az egész családnak, és kis(nagy) lányának, Isának pedig eredményes, örömteli iskolakezdést!