Levélírónk aggódva vette tudomásul, hogy 6 éves gyermekét mind az óvónõk, mind az ismételt szakértõi vizsgálat immár iskolaérettnek nyilvánította. Az édesanya ezt nem így látja, hiszen mind szociálisan, mind beszédfejlettség tekintetében megkérdõjelezhetõnek véli az érettséget.
Kedves Óvónõ! Kisfiam 2007 februárjában született, azaz ebben a hónapban betöltötte a 6. életévét.
Szeptemberben elküldték iskolaérettségi felmérésre, ahol megállapították, hogy részképességi gondok vannak, és rejtett balkezesség, ami miatt fáradékonyabb, és nehezebben teljesít. Akkor ebben is maradtunk, ettõl függetlenül a gyermek óvónõje folyamatosan arról beszélt, hogy õsszel már majd úgyis iskolába megy.
Most a hónap elején megismételték az iskolaérettségi felmérést, ahol azt hozták ki, hogy minden nagyon jó, rendkívül értelmes, okos, beiskolázzák.
Én jeleztem, hogy a gyermek szociálisan nem érett, minden kudarcnál, apróbb sérelemnél sírva fakad (akkor is, ha valamelyik kisebb gyermek ledönti az általa épített várat). Erre azt a választ kaptam, hogy ez amiatt van, hogy 3 hetes kora óta egyedül nevelem, minden segítség nélkül (se nagyszülõk, se nagynéni, nagybácsik nincsenek), és változtassak én a körülményeken, aztán majd nem lesz érzékeny a gyerek.
Egyáltalán nem használja az "az" névelõt, úgy beszél, hogy " a óvoda, a orvos, a anya, stb", jelenleg is hetente kétszer logopédiára jár (s,sz,zs,z,cs,c,r hangok képzésével voltak gondjai, ebbõl az "s" és "zs" hangokat vette már vele a logopédus.
Az óvónõ külön kiemelte, hogy egyetlen gond van csak vele, nem követi és nem tartja be egyáltalán a szabályokat (az az érzésem, hogy emiatt is szeretné minél hamarabb elküldeni).
A fent említettek miatt én egyáltalán nem érzem úgy, hogy a fiam iskolaérett lenne, ám nem tudom, hogy milyen lépést kell tennem, kihez fordulhatok a problémával.
Szeretném, ha Ön is elmondaná a véleményét arról, hogy a felsorolt hiányosságok valóban azt jelzik-e, hogy a gyermeknek még egy évet az oviban kéne maradnia, vagy csak feleslegesen aggódok emiatt.
A válaszát elõre is köszönöm.
Válasz:
Kedves Levélíró!
Ön joggal aggódik a szociális érettséget illetõen, hiszen a szabálytudat és szabálykövetés rendkívül fontos és elengedhetetlen feltételei a sikeres iskolai életnek. A beszéd nagyfokú fejletlensége szintén jogos érv, hiszen kisfiánál nem csak beszédmotorikai elmaradottságról beszélhetünk (t.i.:azért nem ejti tisztán a hangokat, mert beszédmozgása fejletlen) , de valószínûsíthetõ a beszédhallás fejletlensége is. (t.i.: nem képes pontosan differenciálni a hangokat, beszédet, így nehezített a beszéd pontos reprodukálása). Miért fontos ez? Az olvasás-írás során alkalmazott ún. „hármas asszociáció“ miatt. Ez azt jelenti, hogy a gyermek egy hang kimondásakor egyidejûleg pontosan kell, hogy lássa a betûképet, hallja és a többi hangtól megkülönböztesse a kimondott hangalakot, valamint beszédmozgásban pontosan reprodukálja azt. Ha nincs meg a hármas asszociáció egysége, az gondot okozhat az írás-olvasás folyamatában.
Javaslom, kérjen ismételt felülvizsgálatot, illetve független logopédiai szakvéleményt is! Ennek hivatalos menetérõl érdeklõdjön az óvodavezetõnél vagy szükség esetén az Önkormányzat oktatási osztályán.