Bea tanácstalan 4 éves kisfiát illetõen, aki nehezen vagy egyáltalán nem vehetõ rá bizonyos tevékenységekre...
Tisztelt Óvónõ!
Kisfiunk (aki egyben 3. gyermekünk) áprilisban tölti a 4. életévét. Aranyos, szeretetreméltó és szeretetéhes gyermek, aki soha nem volt távol tõlem. Egyetlen problémám van vele kapcsolatban, hogy rendkívül akaratos, így ha megkérem valamire, vagy megcsinálja vagy sem. Az óvodában, sõt elõtte a bölcsödében is jelezték ezt a problémát, illetve azt, hogy semmilyen közösségi tevékenységben nem hajlandó részt venni. Mind a mai napig nem tornázik az oviban, nem rajzol, mert az úgy sem megy neki, és a játékon kívül nem hajlandó részt venni semmiben. Otthon idõnként sikerül bevonnom a kisebb munkákba, amiket ügyesen megcsinál, és ezért mindig megdicsérem. De bennem van a félelem, hogy ez a viselkedése állandósul, és késõbb sem lesz hajlandó a feladatokat elvégezni. Ezt csak azért vetem fel, mert a legidõsebb fiam is így kezdte az óvodában, és folytatta aztán az iskolában is, ahol megállapították róla, hogy nincs kialakult feladattudata és nem elég önálló szociálisan. Hogy tudnám ezekre rávenni a gyereket, ha ilyen mereven elzárkózik minden elõl?
Köszönettel: Majorosné Bea
Válasz:
Kedves Bea!
Az óvodás gyermek tevékenykedtetésének kulcsszava a motiválás. Ez azt jelenti, hogy érzelmileg rá kell hangolni a gyermeket az egyes tevékenységekre. Otthon ezt leginkább úgy tudja elérni, ha a kívánt tevékenységet (pl. rajzolás, festés, éneklés, stb.) a gyermek érdeklõdési köréhez igazodva, játékába ágyazva próbálja megvalósítani. Pl. : ha a fiúcska szereti az állatokat, akkor nyugodtan pingáljon állatos kifestõbe. Az is izgalmas tevékenység lehet, ha pl. gipszkiöntõvel készített állatfigurákat festhet be. Ha Ön mesélne, énekelne neki, akkor is igyekezzen érdeklõdési köréhez igazodva, mindig figyelmfelkeltõ szemléltetéssel elõadni ezeket. Utóbbi azért fontos, mert a gyermek gondolkodása ebben a korban még cselekvéshez, szemléletességhez kötött, tehát elsõsorban az ragadja meg, amit lát, hall és gyakorlatban megtapasztal.
Fontos tehát, hogy a tevékenységekhez hozza meg a gyermek kedvét, valamint a játékos feladatok megválasztásakor maximálisan tartsa szem elõtt az életkori sajátossságokat is! Ne feledje: ebben az életkorban a gyerekek legfõbb tevékenysége a játék, így minden megvalósítandó tevékenységnek ebben kell gyökereznie.