Errõl panaszkodott Levélírónk, aki pedagógus szemmel még aggasztóbbnak találja gyermekei helyzetét, óvodai fejlesztésük hiányát. Hová vezet ez?
Jó napot kívánok!
Kisfiam 6 éves szeptemberben kezdi az iskolát az oviban alig mozognak, nincs torna az udvarra ritkán mennek ki (tavaly 5 hét alatt kétszer!!!!). Vegyes csoportba jár a 3 éves testvérével együtt, 3 nagycsoportos van és foglalkozás egyáltalán nincs. Általános iskolai tanár vagyok és tanító szerintem ez így nincs rendben, ma televíziót néztek, tegnap 9-tõl 11-ig gyurmáztak de nem együtt az óvónõvel. Mit tegyek? Hogyan oldjam meg hiszen ott a kisebbik gyerek és velem is kitolhatnak hiszen pedagógusok vagyunk terjeszthetnek rólam dolgokat ha bosszút akarnak állni.Ja és a nagyobbik gyerek iskolai beíratásánál is árthatnak ha megharagítom õket.Már alig szólnak hozzám amióta felajánlottam segítségemet: a foglalkozásokhoz fénymásolok anyagot szívesen -mondtam.
Dalokat , verseket , meséket nem tanulnak, sehova nem viszik õket pl. bábszínház stb.
Mit tegyek???
Válaszát elõre is köszönöm
Egy elkeseredett édesanya és tanárnõ
Válasz:
Kedves Anyuka!
A felvázolt helyzet, amirõl írt, súlyos problémáról tanúskodhat. Az óvodás korosztályt nem véletlenül jellemzik szaknyelven hangos, mozgolódó (lokomóciós) korosztályként. Mint az a nevében is benne van, izeg-mozog, nyughatatlan, környezetét a mozgás örömén keresztül fedezi fel és ismeri meg. Ha ebben korlátozzák, az nem csak önállótlan, külsõ kontrollos viselkedéshez vezethet, de alapvetõ tanulási képességei (ide értve természetesen mozgáskészségét is) sem fejlõdnek majd megfelelõen. Összefoglalván Ön pedagógusként nagyon jól látja: gyermekei fejlõdése erõteljesen korlátozva lehet az ilyen pedagógusi hozzáállás mellett. Elõbbiek okán feltétlenül szükséges egy tapintatos, de annál inkább céltudatos beszélgetés. Javaslom, kérjen idõpontot egy fogadó órára, melyhez elõre jelezze, hogy szeretné megnézni és az óvónõkkel közösen kielemezni nagycsoportos gyermeke ez évi munkáit. (Ha ilyent nem tudnak felmutatni, az máris konkrét kérdéseket vethet fel munkájukat illetõen) Jelezze elõre továbbá, hogy a gyermek iskolaérettségének megítélése érdekében részletesen szeretne beszélgetni a foglalkozáson látott-hallott tapasztalataikról, illetve megnézné a gyermek fejlõdési naplóját. Amennyiben ehhez sincs semmiféle dokumentációjuk, illetve megalapozott szakmai véleménnyel nem bírnak, úgy bizony nem lehet annyiban hagyni a dolgokat. Ebben az esetben mondja el nekik a levelében felsorolt aggályokat, és ha ennek semmiféle foganatja nem lesz, úgy beszéljen az óvodavezetõvel. Ezt a lépést ebben az esetben sajnos nem lehet kikerülni, tekintettel arra, hogy így még kisebb rossz érheti a csemetéket (t.i: bosszulódás), mintha egyáltalán nem fejlesztenék õket.