Gyermeksziget
Játékos suliváró könyv rendelés ajándék pattogó óriás léggömbbel!
Kéztorna léggömbbel - íráselőkészítés
JSV kép
óvodai tevékenységek
  Nincs torna és óvodai foglalkozások
  Hogyan vegyem rá a tevékenységekre?
  Hanyagság az óvodában?
  Alvás kérdés nagycsoportban
 
 
 
Óvónõ válaszol
  VIDEÓK
  egészségvédelem
  óvodai napirend
  gyermeknevelés
  gyermeki félelmek
  ábrázoló tevékenység
  óvodán belüli feszültségek
  beszoktatás
  balkezesség
  válás a családban
  óvodai ünnepek
  óvodai tevékenységek
  gyermekirodalom
  szobatisztaság
  testvérek
  óvodai beíratás
  csoportösszetétel
  egyéb
  iskolába lépés
  beszédfejlõdés
Munka - Állás
  Babysitter
  Babysitter külföld
  Babysittert keres
  Babysittert keres külföld
  Pedagógus állást keres
  Pedagógusi állások
  Óvodapedagógusi állások
  Dajka állást keres
  Dajka állások
  Nyelvtanár állást keres
  Nyelvtanári állások
  Óraadó, korrepetáló munkát keres
  Óraadó, korrepetáló munkák
  Egyéb munkát keres
  Egyéb munkák
  Mielõtt babysittert választana...
  Hirdetési etikett
Az iskolaérettség feltételei
  Az iskolaérettség feltételei
Fejlesztőjátékok
  Játékos suliváró + ajándék pattogó óriás léggömb
  Őszi kupak lottó
  Trabi Gabi és Lurkó Ferkó - Mese és fejlesztés
  Kupak-tanács - az újrahasznosított fejlesztőjáték - Fejlesztőjátékok
  Suli nyitogató fejlesztőkártya újragondolva - Fejlesztőjátékok
  Forma lomtalanítás - Fejlesztőjátékok
  Suli-nyitogató fejlesztőkártya
  Tapintókártya - Fejlesztőjátékok
  Mi van a zsákban? - Fejlesztőjátékok
Alkoss velünk!
  Anyáknapja
  Húsvét
  Farsangi jelmezek
  Mikulás
  Karácsonyi ötletek
  Dekoráció
Mesék
  Kálmán iskolába megy - Kálmán kalandjai
  Vírus Ilus szinre lép - Kálmán kalandjai
  Kálmán és a védőöltözet - Kálmán kalandjai
  Széllel-bélelt szeretet mese - Kálmán kalandjai
  Gyere haza, Krampusz! - Kálmán kalandjai
  Csoki kaland - Kálmán kalandjai
  Foci vita - Kálmán kalandjai
Kapcsolat
  gyermeksziget@gyermeksziget.hu


Kérdezni szeretnék

Kérdés: (2003-05-13 10:05:29)

5 éves kislányom vegyes korcsoportos óvodába jár. A nagycsoportosokkal külön foglalkozás nincs, a többiekkel is csak ú.n.tevékenységszervezés, ami azt jelenti, ha van kedve az elfoglaltsághoz akkor hozzákezd, ha nincs akkor nem. Azt hirdetik a gyereknek belülrõl kell fakadnia az érdeklõdésnek. A múltkori nyílt napon bementem az oviba éppen kifújt tojásból készítettek húsvéti csibét.Az asztal körül a gyerekek tömve voltak, a lányom a másik asztalnál rajzolgatott.Kérdeztem az egyik óvónõtõl miért nem készíti a lányom is a csibét. A válasz:nem volt hozzá kedve. Odamentem a lányomhoz is és tõle is megkérdeztem ugyanezt.Az õ válasza érthetõbb volt: mert nem fértem az asztalhoz.Odavezettem az asztalhoz és egy kis helyet kerítettem neki,de akkor nem volt aki megmutatta volna neki hogyan kell elkészíteni.Többször kérte az óvónõ segítségét, de mintha megsem hallották volna.Ezután körbe ülték a szõnyegen az óvónõt és igaz állításokat kellett mondani az mehetett öltözködni. Mivel lányom tudta , hogy tavasz van, sõt, azt is, hogy április és milyen nap, spontán kimondta, de ezt figyelmen kívül hagyta az óvónõ, mire egy másik gyereket felszólított, aki elismételte a lányom által mondottakat, igaz õ jelentkezett.Ezután kislányom végig jelentkezett mert volt még egy-két tippje az igaz állításokra, de az óvónõ a végére hagyta,mire szegény gyerek nem tudott mit mondani. Erre az óvónõ megkérdezte milyen névnap van, amit természetesen nem tudott megmondani.Teljesen felháborodtam. Azért is félek, mert szeptembertõl ketten lesznek nagycsoportosok, és nem kapják meg a megfelelõ felkészítést az iskolára. Mondokát, versikét alig tanulnak, a kis "mûalkotások" is eltûntek.

Válasz:

Bár levele nem érkezett meg teljes terjedelmében, a probléma mégis teljesen világos számomra. A levele elején említett tevékenységszervezés egy olyan jellegû kötetlen foglalkozást takar, mely megfelelõ motiváció és érzelmi ráhangolás után biz. tevékenységekre ösztönzi a gyerekeket.Itt kiemelkedõ szereppel bír a kezdeményezés sokoldalú, valóban motiváló jellege,így elérhetõ az, hogy minden gyermek kedvvel és örömmel akarjon bekapcsolódni a játéknak tûnõ, valójában nagyon is komoly fejlesztõmunkába.Saját munkám során igyekszem mindíg úgy irányítani a kezdeményezést, hogy minden gyermek érdeklõdési körét és egyéni fejlettségi szintjét figyelembe veszem.Így elvileg elkerülhetõ a céltalanul lézengõ, unatkozó gyermek.A nagycsoportosok iskolára való felkészítése elsõdleges feladat kell, hogy legyen,ennek érdekében célirányos,pontosan megtervezett fejlesztõmunkára van szükség. Véleményem szerint ez leginkább kötött, már kissé "iskolát idézõ" foglalkozás keretei között valósítható meg.Kislányával kapcsolatban nem tudom, hogy az óvó nénik milyen fejlesztõtervet dolgoztak ki, ez ügyben talán érdemes lenne náluk érdeklõdni,egyeztetni a tapasztalatokat,megfigyeléseket,valamint a felmerülõ kérdéseket,problémákat megbeszélni.Elképzelhetõ,hogy munkájuk talán kevésbé látványos, de hatékony.
A személyesen tapasztalt kételyek minél elõbb tisztázásra szorulnak, ezért, javaslom próbáljon beszélni errõl a pedagógusokkal.A tojásfestéssel kapcsolatos eset világosan rámutat arra, hogy a tevékenységek megszervezése során rendkívül fontos a megfelelõ tárgyi feltételek és körülmények megteremtése, melyek hiánya akár lehetetlenné is teheti az erdményes fejlesztést.Erre mindenképpen nagyobb hangsúlyt kell fektetni.A foglalkozásokon az egyéni bánásmódot kiemelkedõen fontosnak tartom, egyetlen gyermek sem kerülhet háttérbe, mindenki felé kellõ odafigyeléssel kell fordulni.A névnap kérdése pedig végképp nem tartozhat az ismeretanyag körébe.Azt javaslom ismételten, kérjen eligazítást az óvónõktõl a nagycsoportosokat érintõ fejlesztési tervet illetõen, õk minden bizonnyal készséggel megmutatják majd az éves tervet s eddigi eredményeikrõl, megfigyeléseikrõl is referálni fognak.(Én saját tapasztalataimat ún.fejlõdési naplóban szoktam rögzíteni.Ehhez hasonló dokumentum nyilván az óvó nénik birtokában is lesz)


Következõ

Elõzõ Következõ
Óvónõ válaszol
  Nem akar pisilni az oviban
  Beszoktatás 5 hónapja?
  Nem akarok oviba menni!
  Sír, hogy hangosak a gyerekek
  Se bili, se vécé
  Nem szívesen ül a bilire
  Szobatiszta lesz tanévkezdésre?
  Verekszik, agresszív, rendbontó
  Teljes szobatisztaság: hogyan? Miként?
  Meggondolhatjuk-e magunkat?
  Nem akar szerepelni
  Könnyes beszoktatás
  Beszoktatás miatti megrázkódtatás
  Nem akar beszélni és a beszoktatás is nehezen megy
  Melyik kezével írjon?
  Eleven, fegyelmezetlen, a szabályokhoz nehezen alkalmazkodik
  Miért nem mondja, ha tudja?
  Ez így nem fog menni!
  Miért nem szól, ha pisilni kell?
  Nagydolog: nem is olyan nagy dolog
  Iskolaérettségi vizsgálat
  Kistesó érkezik: család vagy óvodakezdés?
  Kisfiam retteg a szakállas bácsitól!
  Diszlexia, diszgráfia: óvodásnál miért nem állapítják meg?
  Nehéz óvodai beszoktatás
  Szobatisztasági és beszoktatási nehézség: amikor a bajok csõstül jönnek
  Traumatizáló repülõs nyaralás
  Még az unokaöccsétõl is fél
  A barátaimat szeretem, az óvó nénit nem!
  Beszoktatás: a gyerek nem érett az óvodára?