Kedves ovó néni!
Azzal a problémával fordulok önhöz tanácsért,hogy a kisfiam,aki most múlott februárban 4 éves,egyáltalán nem rajzol,már mindent vettem neki,festéket,különbözõ fejlesztõt,de semmi!Még pálcikaembert sem tud rajzolni,nagyon fejletlen a kézügyessége!Nem lehet ,hogy ebbõl késõbb hátrány származik?
Válaszát elõre is köszönöm!
Válasz:
A 4-5 éves gyermekek ábrázolási szintjében jelentõs eltérés lehetséges egyén és egyén között. Ezen különbségek függhetnek pl. attól, hogy mikor kap a gyermek elõször a kezébe rajzeszközöket, helyes használatát elsajátította-e (ehhez elengedhetetlen, hogy a felnõtt kezdetben aktívan dolgozzon együtt gyermekével, nem elég az eszközök biztosítása), továbbá függhet még attól, hogy a gyermek mennyi és milyen jellegû tapasztalatokat, élményeket szerzett az õt körülvevõ világból. Utóbbihoz nagy segítséget nyújthat, ha sokat nézegetnek képeskönyvet, ill. ha „nyitott szemmel” járnak a világban, felfedezik és megnevezik az ott tapasztalt érdekességeket. Ne felejtsük el, hogy egy 4 éves gyermek számára az is új felfedezésnek tûnhet, hogy az embernek két lába, két karja van…stb. Ha megfigyelése nincs kellõképpen ráirányítva a dolgok lényeges tulajdonságaira, nem biztos, hogy magától észreveszi azokat, s úgy pedig hogyan is várhatnánk el tõle, hogy ábrázolásában is megjelenítse õket? A legfontosabb, amelyrõl semmiképpen nem feledkezhetünk meg, az ábrázolás során történõ állandó buzdítás, dicséret, melytõl szárnyra kaphat gyermekünk.
Fentiek tükrében javaslataim a következõk:
- A vizuális eszközök biztosítása mellett Önök is legyenek aktív résztvevõi a rajzolásnak, festésnek, mutassák meg az eszközök helyes használatát! Ne várják el rögtön az elején, hogy felismerhetõek legyenek a formák, elég, ha kezdetben nem az eredményért, hanem a tevékenység öröméért dolgozik a gyermek! Ilyenkor fejlõdik a kéz finommotorikája is, mely elengedhetetlen elõfeltétele a fejlett ábrázolásnak.
- Sétáljanak, kiránduljanak minél többet, irányítsák a gyermek figyelmét a tárgyak, dolgok lényeges tulajdonságai felé (pl: a ház nagy és ablakai vannak, a kutyának négy lába van, az autónak kerekei…stb.) Nézegessenek minél több képeskönyvet
- Az ábrázolásnál élénken érdeklõdjenek az ábrázolt dologról
- Dicsérjék minél többet a gyermeket
- Az ábrázoló tevékenység legyen sokoldalú, lehessen választani, hogy pl.: ceruzával, festékkel, esetleg gyurmával...stb. szeretne-e dolgozni
Mindezek megtartása mellett a gyermeknek fokról-fokra fejlettebb lesz az ábrázolási szintje s egyszer csak fel fog tûnni rajzán a hõn áhított pálcika ember is! (:
Jó munkát kívánok!