Kedves Óvón?!
Bátyám ötéves kislánya hiába fog papírt és ceruzát, hiába rajzol, nem kerekedik bel?le "semmi". Sokat foglalkoznak vele, együtt rajzolnak, de nem alakulnak semmiféle alakok, formák. A firkarajzok jellemz?ek még mindig, és megnevezi azokat, ahogyan a kisebbek. Ha valamit sikerül neki lerajzolni, azután, hogy együtt begyakorolták a vonalvezetést, 2 óra múlva már minden motorika elveszik a kis kezéb?l, nem emlékszik rá. Magatartási, fejl?dési gondok nincsenek. Id?ben beszélt, szókincse korának megfelel?, id?ben, óvoda el?tt lett szobatiszta. Igaz, óvodába kerülése idején született kishúga, és akkor némi viselkedés - és figyelemzavar alakult ki nála, de mivel az új testvér érketzését helyesen kezelték a szül?k, így ez elmúlt. A kislány értelmes, gyorsan tanul,logikusan gondolkodik, szeret énekelni. Az egyedüli gond a rajzolás. Testvérem attól tart, hogy iskolában gond lesz az írással. Hogy segítsünk a picinek?
Köszönettel:
Nagy Kaszap Ditta
Válasz:
Kedves Ditta!
Levele alapján esetleg elképzelhető, hogy a kislány, mivel állandóan a rajzolást "forszírozzák" nála, már szinte görcsöl, ha erre kerül a sor. (Ha mégsem így van, akkor elnézést kérek a feltételezésért.) Nem túl szerencsés az sem, ha ráerőltetett sablonok szerint kell alkotnia. (Pl.: „ az ember kezét így, a lábát pedig így és így ábrázoljuk …stb.) Próbálják a szülők kicsit lazábban kezelni a kérdést, és fontos, hogy aggodalmukból a gyermek semmit ne vegyen észre! Fontos megértenünk azt is, hogy a finommotorika nem csak a rajzolással, hanem ezer más barkácsoló, ill. egyéb kézműves tevékenységgel is fejleszthető. (Vágás, ragasztás, gyurmázás, hajtogatás…stb.) A ceruzarajzot pedig mesés-játékos tevékenységek során észrevétlenül lehet nagyon jól fejleszteni. Engedje meg, hogy Önnek is ajánljam „Játékos suliváró” c. könyvemet, melyben garmadával talál a fentieknek megfelelő játékos feladatokat. (Beszerezhető az Alexandra könyvhálózat üzleteiben, ill. az Auchan áruházakban is) Ezen játékos tevékenységek során a kislány finommozgása, ceruzahasználata (is) úgy fejlődik, hogy észre sem veszi annak célirányos fejlesztőjellegét.