Kisfiam 3,5 éves. Okos, értelmes, fantáziadús gyermek, nagyon szereti az óvodáját és óvónõit. Egy problémánk merül fel, nem szeret rajzolni. Otthon nem erõltetjük, de minden kitalálunk, hogy rajzolásra bírjuk. Vettem neki festékkészletet, szeret is festeni, de csak akkor érdekli, ha az asztalnál ott ülök mellette. Hiába sorakozik a sok zsírkréta, ceruza, csak velünk rajzoltat, õ nagyon ritkán rajzol. Az óvónõje szerint egyelõre nincs ebbõl probléma (az óvódában sem szeret rajzolni, pedig a rajzait - ha nagy ritkán rászánja magát - mindig kirakják a falra. Engem ez azért aggaszt, mert a barátnõm kisfia is ebben a helyzetben volt, most megy iskolába és emiatt, hogy nem szeretett és nem tudott rajzolni most nevelési tanácsadóba járnak, mer az óvónõje szerint dyslexiára hajlamos. Válaszát várva üdvözlöm: Nagyné B. Gabriella
Válasz:
Kedves Gabriella!
Bizony, fontos dolog, hogy egy óvodás gyermek sokat és örömmel rajzoljon, barkácsoljon.E tevékenységen keresztül a gyermek nem csak vizuális tapasztalatokat szerez, hanem a ceruzahasználattal fejlõdik az iskolai írás-olvasáshoz elengedhetetlen finommotorikája is.
Külön szeretném hangsúlyozni, hogy a vizuális eszközök használata nem csak a rajzolást, festést kell, hogy jelentse, hanem sokkal sokoldalúbb tevékenységekkel még változatosabbá, vonzóbbá lehet tenni az ábrázolást. Gondolok itt pl.: olyan játékeszközök saját kezûleg történõ elkészítésére, melyekkel a barkácsolást követõen valóban játszani lehet. E távolabbi cél folyamatosan motiválja a gyermeket az ábrázoló-barkácsoló tevékenységre.Az elkészítendõ játék mindig feleljen meg a kisfiú érdeklõdésének. Pl.: ha szeret katonásat játszani, készítsenek együtt papírvárat, papírkatonákat.Ha szereti az autókat, hajókat, készítsenek ilyeneket. A figurák megalkotásánál az olló, ceruza, ecset, festék használata szinte észrevétlenül történik. Közben a gyermek tapasztalatokat szerez a vizuális eszközök használatáról. Ezen keresztül elmúlik benne az az érzés, hogy nem tudja, mihez lehet kezdeni ezekkel az eszközökkel.
Eleinte fontosnak tartom, hogy kisfia felnõttel együtt szerezze meg az alapvetõ vizuális tapasztalatokat, késõbb, ha már tudja, hogy mivel mit lehet csinálni, egyedül is barkácsolhat, ábrázolhat.
Érdemes ezen felül olyan foglalkoztató füzeteket is beszerezni, amik szintén megfelelnek a gyermek érdeklõdésének.
Fontos, hogy az ábrázoló munka mindig változatos témájú és megfelelõen motiváló legyen.A tevékenység közben szerzett sikerélmények meghozzák kisfia kedvét is a késõbbi önálló munkához.