Az én problémám a kisfiam jobb- illetve balkezessége. Én úgy vettem észre fejlõdése során, hogy inkább balkezes. Bal kézzel nyúl a tárgyakért, ha valamire rámutat bal kezét használja stb. Ha építõjátékkal játszik, akkor is fõleg a bal kezét használja, de ügyes a jobbal is. A gondom ott van hogy már nagycsoportos - habár évvesztes és az idén még nem megy iskolába - és a rajzolás tekintetében még nem dõlt el, hogy melyik kezét fogja használni. A baj az, hogy eleve nem rajzol jól. Megfigyeltem, hogy a ceruza mindíg a jobb kezében van, így még ügyetlenebb. Arról biztos hogy nincs szó, hogy "átszoktatták" az óvodában, ezt megbeszéltem az óvónénikkel. Én úgy gondolom, hogy az oka ennek az lehet, hogy a többi gyerek mind jobb kézzel rajzol, az én fiam pedig utánoz. Megfigyeltem korábban, ha egy új játékot vagy tevékenységet tanul, úgy csinálja, ahogy a többiektõl látja (tehát jobb kézzel) mert azt hiszi, hogy azt úgy kell. Én és a férjem is jobbkezesek vagyunk, tehát tõlünk is azt látja, hogy a ceruza a jobb kezünkben van.
Próbáltam neki elmagyarázni, hogy mindíg tegye át a ceruzát a bal kezébe, mert az az ügyesebb, de azt válaszolta, hogy õ a jobb kezével szeret rajzolni.
Nagyon aggódom, mi lesz az iskolában az írással, ha úgy kezd el betûket formálni, hogy az ügyetlenebb kezében van a ceruza!
Vagy esetleg kétkezes? Hallottam már ilyesmirõl, de nem tudom valóban van-e ilyen. Mikor próbálom tesztelni õt, és pl. az asztalnál a kanalat hol a jobb oldalra, hol a bal oldalra teszem, mindíg avval a kezével eszik, ahol az evõeszközt megtalálja, és mindkét kezével nagyon szépen eszik.
Mit tegyek? Várjak még hátha kialakul, vagy próbáljam befolyásolni õt?
Válasz:
Problémája sokakat érintõ kérdés, hiszen a balkezesek száma világszerte kb. 100-200 millióra tehetõ.
Kezesség tekintetében az emberek 5 csoportra oszthatók:
- enyhén balkezesek
- teljesen balkezesek
- Kétkezesek (!)(ambidexter)
- enyhén jobbkezesek
- teljesen jobbkezesek
A dominanciazavarban szenvedõknél még az iskola megkezdése elõtt el kell végezni biz. dominanciateszteket. Sajnos tapasztalataink szerint az óvónénik nem igazán tájékozottak e kérdésben, pedig a probléma felismerése után õk tudnák megfelelõ szakemberhez irányítani az érintett gyermekeket.
A dominancia kérdése nem csak a kézre, hanem a szem, fül és a láb használatára is vonatkozik. Itt is elõfordulhat azonban kevert oldaliság (keresztezett dominancia) -> pl. balkezes, jobbszemes gyerek.
Az Ön kisfiánál azt hiszem kétkezességrõl lehet szó. Azt, hogy Õ melyik kezét használja írásra, rá kell bízni a gyermekre. A társak utánzását azért nem tartom valószínûnek, mert a gyermek mindig tükörmozgást végez, tükrözve utánoz! Ezért is javaslom, hagyja, hogy a kisfiú jobb kézzel írjon, ha így kényelmesebb neki, a rajzolás-, íráskészségét pedig ezen kéznél igyekezzen fejleszteni!
Fontos még megjegyeznem, hogy a dominancia teljes rögzülése csak 8. év végén detektálható.
Remélem az elmondottak alapján tudtam segíteni, sok sikert kívánok Önöknek a kisfiú iskolás éveihez is!